Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 1 mei 2024.
Algemeen
Huisartsenpost Schievliet (hierna te noemen HAP Schievliet acht een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens van groot belang. In deze privacyverklaring beschrijven wij welke persoonsgegevens wij van u verwerken, hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en welke rechten u in dat kader heeft.
Om goede medische zorg te kunnen verlenen, leggen wij uw contactgegevens en medische gegevens vast. Wij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Dat wil zeggen dat wij uw gegevens alleen gebruiken voor het verlenen van medische zorg en de bijbehorende administratie en dat wij uw gegevens beveiligen tegen inbreuk door derden. Wij bewaren uw gegevens zolang als nodig is voor het verlenen van zorg en zolang de wet ons verplicht om uw gegevens te bewaren. Na deze termijn zullen wij uw gegevens verwijderen.
Uitwisseling van gegevens
Wanneer u HAP Schievliet belt of bezoekt, kan het zijn dat wij gegevens moeten uitwisselen met andere zorgverleners, zoals de ambulancemeldkamer en ziekenhuizen. Dit doen wij via beveiligde systemen en alleen als dat nodig is voor het uitvoeren van hun taken. Daarnaast wisselen wij gegevens uit met huisartsen en apotheken. Dit gaat via het Landelijk Schakelpunt (LSP).
Landelijk Schakelpunt
HAP Schievliet kan via het LSP een samenvatting van uw dossier bij uw eigen huisarts opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. In deze samenvatting staan de belangrijkste en meest actuele medische gegevens. Ook kan de huisartsenpost via het LSP uw medicatiedossier en informatie over allergieën voor bepaalde medicijnen opvragen.
HAP Schievliet kan deze informatie alleen zien als uw huisarts en de apotheek die hebben gedeeld via het LSP. Daar moet u toestemming voor hebben gegeven. Toestemming geven voor het elektronisch uitwisselen van uw gegevens via het LSP kunt u doen bij een bezoek aan uw eigen huisarts en/of apotheek of online via https://www.volgjezorg.nl/toestemming.
Uw eigen huisarts
Wanneer u HAP Schievliet gebeld of bezocht heeft leggen wij dit vast in een waarneembericht. Uw eigen huisarts ontvangt dit waarneembericht. Zo weet uw eigen huisarts precies met welke klachten u op de huisartsenpost bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan de eventuele behandeling geweest is. Uw eigen huisarts verwerkt het waarneembericht in uw medisch dossier.
Telefoongesprekken
Om de kwaliteit van onze dienstverlening in de gaten te houden en te verbeteren, nemen wij telefoongesprekken op. Ook wanneer wij u in het kader van onze zorgverlening terugbellen, worden telefoongesprekken opgenomen. De gesprekken worden maximaal één jaar bewaard. Beelden (beeldbellen) die we ontvangen verwijderen we binnen 24 uur.
Camerabeelden
Voor uw en onze veiligheid worden camerabeelden van de wachtruimte vastgelegd. Deze beelden worden na drie maanden verwijderd.
Beveiliging van persoonsgegevens
Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot uw persoonsgegevens te beperken. Zo zorgen wij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot uw gegevens, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is en dat onze veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden.
Leveranciers
Wij hebben ICT-leveranciers ingeschakeld voor het onderhoud en beheer van onze informatievoorziening. Wij hebben deze leveranciers met veel aandacht geselecteerd en met hen duidelijke afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging. Wanneer het, ondanks onze maatregelen, mocht gebeuren dat derden ongeautoriseerd toegang krijgen tot uw gegevens, zullen wij dat melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Uw rechten
U hebt het recht om te weten waarom uw persoonsgegevens nodig zijn, wat ermee gebeurt en hoe lang deze worden bewaard.
- Recht op inzage: u kunt een verzoek indienen om inzage in de gegevens die we van u verwerken.
- Recht op rectificatie en aanvulling: u hebt het recht om uw persoonlijke gegevens aan te vullen, te corrigeren, te verwijderen of te blokkeren wanneer u maar wilt.
- Als u ons toestemming geeft om uw gegevens te verwerken, heeft u het recht om die toestemming in te trekken en uw persoonlijke gegevens te laten verwijderen.
- Recht op dataportabiliteit: u hebt het recht om al uw persoonlijke gegevens op te vragen bij de Verwerkingsverantwoordelijke en deze in zijn geheel over te dragen aan een andere Verwerkingsverantwoordelijke.
- Recht op bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens. Wij komen hieraan tegemoet, tenzij er gegronde redenen voor verwerking zijn.
Vraag of klacht
Heeft u een vraag of een klacht? Dan kunt u contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming via ln.teilveihcspah@gf.
Wanneer u niet tevreden bent over de wijze waarop wij omgaan met (een klacht over) de verwerking van uw persoonsgegevens, heeft u het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wijzigingen in ons privacy beleid
Wij hebben het recht om wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring. Het verdient aanbeveling om deze privacyverklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.
De zelf-triage dienst “Moet ik naar de dokter?” (MINDD)
Bij het gebruiken van de app “Moet ik naar de dokter?”, via onze website, de website van een derde of op uw smartphone vult u bepaalde persoonsgegevens in en laat u bepaalde persoonsgegevens achter. Hier gaat MINDD zorgvuldig en volgens de wet mee om. De app maakt gebruik van een UID (Unique Identifier) zodat niet alle ingevulde gegevens persoonsgegevens zijn.
Bij het gebruiken van de app vult zelf persoonsgegevens in over uzelf of over een ander voor wie u de app gebruikt en wordt een conclusie gegeven. De persoonsgegevens die MINDD via deze dienst van u verwerken zijn:
- Geslacht
- Geboortedatum
- Uitkomst van elke doorlopen triage (urgentie)
De ingevulde gegevens zijn in eerste instantie nodig om u antwoord op de vraag ‘moet ik naar de dokter?’ te kunnen geven. Uw geslacht en geboortedatum wordt door de back-end van de app verwerkt voor het analyseren van het gebruik van onze app. MINDD kan er dan voor zorgen dat de app in de toekomst nog beter werkt en ze kunnen anonieme statistieken genereren. Uw IP-adres wordt door de webserver geanonimiseerd verwerkt tot een sessienummer, hierdoor zijn uw persoonsgegevens niet herleidbaar.
In geval van de iOS en Android App wordt uw locatie uitsluitend opgeslagen op het apparaat waarmee u de app gebruikt en indien u gebruik maakt van de koppeling met een kaartenapplicatie (zoals Google Maps) om direct een routebeschrijving te krijgen naar de huisartsenpost. Deze gegevens worden niet door MINDD opgeslagen, maar door de leverancier van de kaartenapplicatie. MINDD raadt u aan de bijbehorende privacyverklaring te lezen.
Wetenschappelijk onderzoek
MINDD voert in samenwerking met verschillende huisartsenposten (HAP’s) haar post-market surveillance en wetenschappelijk onderzoek uit. Dit houdt in dat MINDD, in samenwerking met HAP’s, het effect van zelftriage, de veiligheid en prestaties van de App monitort en verbetert. De gegevens die vanuit de HAP hiervoor gebruikt zijn: patiënt-id, tijdstempel van start van telefonische triage, leeftijd in jaren of geboortedatum, geslacht, NTS ingangsklacht, urgentie, triageduur en het oproepresultaat. Aan de hand van deze telefonische triage gegevens en aan de hand van de zelftriage gegevens zal een koppeling gemaakt worden. Op basis van het zelftriage advies en het oproepresultaat van de telefonische triage kunnen onderzoekers (van het Radboudumc, afdeling IQ Healthcare) bepalen wat het effect, de veiligheid en de prestaties van de App zijn voor de HAP.
MINDD verwerkt de persoonsgegevens die u aan MINDD verstrekt in de eerste plaats om antwoord te geven op uw vraag. MINDD voert hiermee de overeenkomst uit die u met MINDD sluit. MINDD bewaard uw contactgegevens en uw verzoek tot twee jaar nadat er voor het laatst contact met u geweest is, zodat MINDD adequaat kunnen reageren op eventuele vervolgvragen.
Let op: Als u vragen heeft over de uitkomst van de triage via de app of over of u naar de dokter moet, dan moet u contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost. U kunt bij MINDD dus enkel meldingen maken van onjuiste of incomplete gegevens en daarnaast kunt u technische ondersteuning vragen. Indien u feedback geeft over de app stuur dan geen medische gegevens mee die betrekking hebben op uzelf.
Voor de volledige privacyverklaring van MINDD verwijzen wij u naar https://moetiknaardedokter.nl/privacy/
Medi-Link
Indien u gebruikt maakt van de diensten van Medi-Link, verstrekt u zelf een aantal persoonsgegevens aan Medi-Link, of worden persoonsgegevens van u verkregen in het kader van de overeenkomst. Onder persoonsgegevens wordt verstaan alle gegevens die betrekking hebben op geïdentificeerde ofidentificeerbare natuurlijke persoon.
Categorieën persoonsgegevens
Medi-Link verwerkt de volgende categorieën van persoonsgegevens:
- Contact- en NAW-gegevens
- Medische gegevens
- Financiële gegevens
- Accountgegevens, waaronder tevens uw wachtwoord en gebruikersnaam
- Overige door u zelf verstrekte persoonsgegevens
- Bedrijfsgegevens
Doel van de verwerking
De persoonsgegevens die door Medi-Link verwerkt worden, hebben ten doel om:
- Contact met u op te nemen om u te informeren over de door u afgenomen diensten en de uitvoering daarvan
- Het uitvoeren van haar diensten
- Verbeteren van de dienstverlening
- Het verrichten van betalingen
- Nakomen van wettelijke verplichtingen
- Het doen van marketing en communicatie uitingen
- Verbeteren van de website door middel van het analyseren van bezoekersgedrag op de website
- Gegevensuitwisseling met derden ten behoeve van de uitvoering van de dienstverlening
Voor de volledige privacyverklaring van Medi-Link verwijzen wij u naar https://start.medi-link.nl/wp-content/uploads/20221015-Privacy-Statement-Medi-Link.pdf
Contactgegevens
Huisartsenpost Schievliet
t.a.v. Functionaris Gegevensbescherming
Vlietlandplein 2
3118 JH Schiedam
email: ln.teilveihcspah@gf