Veelgestelde vragen
Als u belt met de spoedpost dan krijgt u één van onze triagistes aan de lijn. Met een aantal vragen bepalen zij de mate van spoed van uw klacht. Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijgt u telefonisch advies. Kan uw klacht niet wachten tot de volgende werkdag, dan krijgt u een afspraak voor een consult. Door goed te plannen proberen we te voorkomen dat u lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.
Nee, u moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenpost is er alleen voor klachten die spoed hebben in de avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen. Heeft uw klacht geen spoed, dan kunt u de volgende werkdag terecht bij uw eigen huisarts.
Doorloop de vragen op de homepage van Huisartsenposten Schievliet, deze zal u voorzien van een betrouwbaar advies! Of kijk op thuisarts.nl voor zelfzorg adviezen. Twijfelt u nog steeds, bel dan met de huisartsenpost voor overleg.
Sommige patiënten vragen zich af waarom een verslag van hun bezoek aan de huisartsenpost (HAP) automatisch wordt doorgegeven aan hun eigen huisarts. Recent vroeg een patiënt hier nog specifiek naar: “Mag dit eigenlijk wel zonder mijn expliciete toestemming?”
Ja, dat mag. Een huisarts op de HAP functioneert als waarnemend huisarts van uw eigen huisarts. Daarom mag deze informatie-uitwisseling zonder expliciete toestemming gebeuren. Dit is wettelijk vastgelegd om de continuïteit van zorg te waarborgen.
De uitwisseling van medische informatie tussen HAP en eigen huisarts is essentieel voor goede zorgverlening. Het stelt uw eigen huisarts in staat uw volledige medische situatie te overzien en de juiste vervolgzorg te bieden.
Uitzonderingen
Er zijn situaties waarin een patiënt liever niet heeft dat informatie wordt gedeeld. De HAP-arts kan dan, vanuit goed hulpverlenerschap, besluiten geen waarneembericht te sturen. Dit gebeurt altijd in zorgvuldig overleg en met oog voor de belangen van de patiënt.
Heeft u vragen over het delen van uw medische gegevens? Bespreek deze dan met uw behandelend arts. Samen kunt u tot een passende oplossing komen.
Op de huisartsenpost is een arts aanwezig die dienst doet als zogenaamde visite-arts. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een aantal visites tegelijk aangevraagd worden. De triagist probeert door goed uitvragen zo goed mogelijk de ernst van de situatie in te schatten en zal vervolgens in overleg met de arts een selectie maken welke visite als eerste gereden moet worden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat een visite-aanvraag met een levensbedreigende situatie prioriteit heeft, waardoor een visite-aanvraag zonder levensbedreigende situatie iets langer moet wachten. Mocht het zo zijn dat er gelijktijdig visite-aanvragen met levensbedreigende situaties binnenkomen, dan zal de triagist contact opnemen met de Meldkamer Ambulance en zal een ambulance gestuurd worden.
Spoed gaat altijd voor
We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te helpen, maar de ernst van de klacht is leidend. Het kan dus voorkomen dat een patiënt die later arriveert, toch eerder wordt geholpen. We vragen hiervoor uw begrip.
Respectvol met elkaar omgaan op de huisartsenpost
We behandelen iedereen met respect, ongeacht afkomst, geloof of geslacht. We verwachten hetzelfde van u. Als u zich niet respectvol behandeld voelt, kunt u dit melden bij de balie.
Wij accepteren geen:
- Verbaal of fysiek geweld
- Diefstal
- Wapens en drugs
- Alcoholgebruik
- Seksuele intimidatie
Let op: De huisartsenpost is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen. Aanwijzingen van onze medewerkers dienen te allen tijde te worden opgevolgd. Per patiënt mogen maximaal twee begeleiders mee naar de wachtkamer.
Wat gebeurt er als u de huisregels niet respecteert?
Bij vernieling of handtastelijkheden schakelen we direct de politie in.
U krijgt eerst een waarschuwing.
Bij herhaald ongewenst gedrag doen we aangifte bij de politie en wordt u de toegang tot de huisartsenpost ontzegd.
Als u belt met de huisartsenpost krijgt u altijd eerst de triagist aan de lijn. De triagist bepaalt aan de hand van uw beeld hoe urgent uw klacht is en of u moet worden gezien door de huisarts. Indien nodig kan zij de ambulance sturen of een huisarts bij u langs laten komen. Ook is het mogelijk dat zij u een zelfzorgadvies geeft of u verwijst naar uw eigen huisarts de eerstvolgende werkdag. Bij twijfel overlegt zij altijd met de dienstdoende huisarts. Klik hier om meer te lezen.
U krijgt een goed opgeleide en ervaren triage-assistent aan de lijn. Bij voorkeur spreken we de patiënt zelf aan de telefoon. Belt u voor iemand anders, zorg dan dat u alle patiëntgegevens bij de hand hebt. Afhankelijk van uw situatie:
- Krijgt u telefonisch medisch advies
- Krijgt u een afspraak voor een bezoek aan de huisartsenpost bij u in de buurt
- Komt de huisarts bij u thuis (wanneer vervoer naar de post medisch onverantwoord is)
Wat wil de huisartsenpost van mij weten?
De triage-assistent vraagt onder andere naar de volgende patiëntgegevens:- Uw geboortedatum, naam, postcode en huisnummer
- Uw telefoonnummer
- De naam van uw huisarts
- Uw ziektekostenverzekeringnummer
- Omschrijving van uw klacht(en)
- Uw medische voorgeschiedenis (belangrijke aandoening/ ziektes/ allergieën)
- Uw medicijngebruik
- Identiteitsbewijs (Naar de huisartsenpost? Breng uw legitimatiebewijs mee)
Een week nadat u de Huisartsenspoedpost heeft bezocht, kunt u worden gebeld. Wij stellen u dan wat vragen over uw bezoek. Met uw ervaringen kunnen wij de kwaliteit van onze hulp aan patiënten verbeteren. Alvast bedankt voor uw medewerking!
Met name op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. Er zijn overdag en ’s avonds vier triagisten die uw telefoontjes beantwoorden. Een gesprek waarbij de triagist zal uitvragen wat er precies aan de hand is, eventueel uitleg en advies zal geven of een afspraak zal maken, kan soms lang duren. Het kan dus voorkomen dat iedereen tegelijk in gesprek is. Mocht dit zo zijn, dan wordt u “in de wacht” gezet. Om u zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn, is het zinvol om de geboortedatum, de naam en de verzekering van diegene waarvoor u belt bij de hand te hebben. Toets alleen bij levensbedreigende situaties een 1 in, u wordt dan direct doorgeschakeld naar de spoedlijn. Wij verzoeken u geduldig af te wachten.
Als u naar het spreekuur moet komen, dan maakt de triagist hiervoor een afspraak. Het kan echter voorkomen dat u toch enige tijd moet wachten. Dit heeft diverse oorzaken:
- Er zijn patiënten binnengekomen met een levensbedreigende situatie, die gelijk behandeld moeten worden of er zijn patiënten binnengekomen zonder levensbedreigende situatie, echter met zoveel pijn die gelijk geholpen moeten worden.
- Van te voren is natuurlijk niet altijd duidelijk hoeveel tijd een patiënt nodig heeft. Een patiënt met uitslag over het hele lichaam is sneller klaar dan een patiënt met een wond die gehecht moet worden.
- Er zijn patiënten die rechtstreeks naar de Spoedeisende Hulp zijn gegaan. Deze is echter alleen geopend voor patiënten die zijn doorverwezen door de huisarts. Deze patiënten moeten dus eerst nog door de huisarts gezien worden en komen dus via de Spoedeisende Hulp zonder afspraak op het spreekuur. Voor een zo goed mogelijke planning van het afspraken-spreekuur is het dus van belang dat u eerst telefonisch contact opneemt met de Huisartsenpost.
Een bezoek aan de Huisartsenpost heeft geen gevolgen voor uw eigen risico. Bij een doorverwijzing naar de Spoedeisende hulp van het ziekenhuis spreekt u wel uw eigen risico aan.
De kosten voor elk contact met de huisartsenpost, zoals een telefonisch consult, een consult of een visite worden rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar in rekening gebracht. Deze vallen onder de verplichte basisverzekering.
Als u geen verzekering heeft of in het buitenland verzekerd bent, dan dient u de rekening direct te voldoen met pin of creditcard. Vervolgens kunt u nagaan of en waar u de rekening vergoed kunt krijgen. Indien er kosten in rekening worden gebracht, hanteert de Huisartsenpost vanaf 1 januari 2025 de volgende tarieven:
Consult € 182,11 Visite € 273,17 Triage consult € 35,00 Heeft u vragen over een factuur die u gekregen heeft, dan kunt u contact opnemen met de financiële administratie: op maandag, dinsdag, donderdag van 09.00 – 15.30 uur, vrijdag 09.00 – 12.00 uur, Tel: 010-2493936.
Bekijk op de pagina Apotheken welke apotheek er bij uw spoedpost aangesloten is. Of bekijk de pagina Huisartsenspoedpost Delft of Huisartsenspoedpost Schiedam om te zien welke apotheek er beschikbaar is.